Onderdelen beweegconsulten

  1. Het aanleren van een effectieve warming-up
  2. Stabiliteitsoefeningen voor het verbeteren van de motoriek
  3. Oefeningen om de mobiliteit en de flexibiliteit te verbeteren
  4. Cardio-vasculaire oefeningen voor het verbeteren van je hartfunctie
  5. Oefeningen ter verbetering van het krachtuithoudingsvermogen
  6. Oefeningen ter versterking van de kern (core) van het lichaam

Warming-up

Het aanleren van een effectieve warming-up. Wat je ook doet, bij elke inspannende beweging zul je je lichaam hierop moeten voorbereiden. Als je gedurende een langere periode stil hebt gezeten is de bloedcirculatie naar je spieren gedaald tot 15% van het maximum en zijn je pezen en banden ingekort. Stel dat het een beetje later is geworden dan je dacht en je wilt toch nog voor het eten een stukje hardlopen. Dus begin je gelijk hard te lopen. De bloedcirculatie stijgt dan ineens naar 80%. Dit is een enorme piekbelasting. Daardoor kun je een blessure oplopen. Je moet dus echt de tijd nemen voor een warming-up. Als je een goede warming-up uitvoert stijgt je lichaamstemperatuur waardoor de “smering” tussen je gewrichten soepeler wordt, breng je je pezen en banden op lengte en geef je je lichaam de gelegenheid om de bloedcirculatie naar je spieren op gang te brengen.

Stabiliteitsoefeningen

Stabiliteitsoefeningen zijn belangrijk voor het verbeteren van de motoriek. Hierdoor zul je (kracht)oefeningen meer gecontroleerd kunnen uitvoeren. Ook om je kans op een val te verkleinen, is het belangrijk om stabiliteitssoefeningen te doen.

Oefeningen om de mobiliteit en de flexibiliteit te verbeteren

Verbeteren van je “range of motion”. Je wordt soepeler en beweegt gemakkelijker.

Cardio-vasculaire oefeningen

Oefeningen voor het verbeteren van je hartfunctie. Een goede hartfunctie is de basis voor elke vorm van bewegen. Je rusthartslag zal dalen en je zult inspanningen langer kunnen volhouden.

Oefeningen ter verbetering van het krachtuithoudingsvermogen

Dit is het vermogen om gedurende langere tijd achtereen een spier(groep) aan te spannen. Het is dus een soort conditietraining voor de spieren. Hierdoor zul je gemakkelijker inspannende bewegingen in het dagelijkse leven langer vol kunnen houden.

Tussen ons 30e en 80e levensjaar verliezen we 40 tot 50 procent van onze spiermassa. Dit levert uiteindelijk fysieke problemen op. Daarom is het belangrijk om krachtoefeningen te doen, omdat je hiermee dit proces vertraagt.

Oefeningen ter versterking van de kern (core) van het lichaam

Ons lichaam is gedurende de dag constant in beweging. De “core” speelt hier een hele grote rol bij. “Core”: hier is niet echt een Nederlands equivalent voor maar het is eigenlijk niets anders dan de verzamelnaam voor de centrale spiergroepen in je lichaam: je buik, onderrug en billen. Het zijn niet alleen de oppervlakkige spieren die je kunt zien liggen vanaf de buitenkant (de bekende sixpack als je super afgetraind bent), maar ook de dieper liggende spieren en technisch gezien ook over de botten en de zenuwbanen in het midden van je lichaam. Deze blijven gezond en sterk als je goed eet en goed beweegt.

Waarom is een sterke core zo belangrijk

  • Bij een sterke core is je lichaamshouding beter. Je wervelkolom is beter beschermd, doordat de spieren een soort korset vormen.
  • Naarmate je ouder wordt, wordt vooral je coördinatie minder. Met een sterke core kun je dit verval vertragen. Je raakt minder snel uit balans. Dit is een groot voordeel je bij alles wat je doet: als je sport, schoonmaakt, in de tuin werkt of je je aankleedt.
  • Je kunt bewegingen makkelijker uitvoeren, doordat je core je lichaam stabiliseert. Een zwaar gewicht op de kast zetten gaat bijvoorbeeld makkelijker.
  • Met een sterke core is ga je er slanker uitzien. Je buik lijkt platter doordat je spieren alles bij elkaar houden.

Word je eigen fitness trainer

Met de oefeningen en technieken die je leert tijdens de beweegconsulten kun je voortaan ook thuis of buiten zelfstandig op een verantwoorde manier trainen, onafhankelijk van een sportschool. Je werkt met lichaamseigen kracht of eenvoudige hulpstukken, die je al in huis hebt of zelf kunt aanschaffen.

Meer informatie: Visie gezond bewegen