Gezonde voeding


coach gezonde voeding
Esther van Veen – Gewichtsconsulent Leidsche Rijn

Visie op gezonde voeding

De samenstelling van je voeding heeft veel invloed op hoe fit je je voelt en je kans op chronische ziekten.

Zelf de regie pakken

Als je ervoor kiest om fit te worden èn te blijven, kies je ervoor om de regie te pakken over je eetpatroon. Als je de regie pakt, bepaal je zelf wat je eet, in plaats van je laten beïnvloeden door de omstandigheden. Het hoeft niet perfect, het gaat erom dat je met plezier je eetpatroon volhoudt.

Voldoende van alle voedingsstoffen

Of één voedingsmiddel gezond is, is niet zo interessant. Het gaat om een gezond eetpatroon. Dat bestaat voor een groot deel uit gezonde voeding, met veel voedingsstoffen en weinig ongezonde stoffen. Variatie is heel belangrijk, zodat je van alle voedingsstoffen voldoende binnen krijgt. Niet te weinig, èn niet te veel.

Genieten van je eten

Daarnaast is het heel belangrijk om te genieten van je eten. Je eet dus geen gezonde voeding die je echt niet lekker vindt. Wel is het dan van belang om na te gaan hoe je de voedingsstoffen, die je mist door het weglaten van dat voedingsmiddel, toch voldoende binnen krijgt. Regelmatig iets ongezonds eten dat je heel lekker vindt, hoort ook in een gezond eetpatroon. Dat helpt ook om een gezond eetpatroon vol te houden.

Vol te houden op lange termijn

Een tijdelijk dieet heeft geen zin. Dat houd je niet lang vol en daarna pak je je oude eetpatroon weer op. Naast genieten van eten, is het ook belangrijk dat je eetpatroon past bij jouw situatie, zoals een drukke baan of een gezin. Ingewikkelde recepten zijn niet nodig en je kunt gewoon naar de supermarkt, als je weet waar je op moet letten. Zo houd je het vol op lange termijn.

Bewust worden en onderliggende oorzaken ongezond eetgedrag aanpakken

Een mens maakt zo’n 200 eetbeslissingen op een dag, grotendeels onbewust. Ongezonde voeding wordt vaak gegeten om heel andere redenen dan de fantastische smaak. Als je meer bewust wordt van jouw redenen om iets wel of niet te eten, en zo nodig onderliggende oorzaken van ongezond eetgedrag aanpakt, ben je in staat om gezond te eten op jouw manier.

Verkleinen van het risico op chronische ziekten

Mijn adviezen zijn gebaseerd op de richtlijnen van de Gezondheidsraad. De Richtlijnen goede voeding van de Gezondheidsraad zijn gebaseerd op wereldwijd wetenschappelijk onderzoek. Uitgangspunt van deze richtlijnen is het verkleinen van het risico op veelvoorkomende chronische ziekten. Ook voor wat betreft de aanbevolen hoeveelheden van de verschillende voedingsstoffen volg ik de Gezondheidsraad. Ik doe dus niet mee aan hypes. 

Esther van Veen, Gewichtsconsulent Leidsche Rijn


Fit worden en blijven kun je zelf!

Leer je hoe je jezelf fit kunt maken – en kunt blijven. Door middel van de kennis en no-nonsense aanpak van twee professionals met passie voor hun vak. Leer gezond eten èn gezond bewegen op een manier die goed bij jou past.

Edwin geeft een fijne afwisselende en persoonlijke training. Groepen zijn niet te groot en gezellig. Iedere week een nieuwe uitdaging.

Wil je je aanmelden of heb je een vraag?

06 – 4592 5991 (Esther)
06 – 1133 3719 (Edwin)

Stel direct je vraag gratis en vrijblijvend via de telefoon, email of het contactformulier. We beantwoorden je vraag graag, je zit nergens aan vast.

Begin vandaag, maak een gratis afspraak